keskiviikko 16. tammikuuta 2019

Mainosanalyysi

Harjoittele mainosvideoiden tutkimista: https://youtu.be/KWD6oE_ZOfY

1. Tee parisi kanssa noin 3000 merkin mainosanalyysi Serton mainoksesta.Arvioitava tehtävä.
https://vimeo.com/354895132

2.
Tee parisi kanssa  noin 3000 merkin  mainosanalyysi Keiju Rypsi -mainoksesta https://youtu.be/z3HQ80qb9zo (julkaistu 24.2.2015)

(3
. Tee noin 4000 merkin mainosanalyysi K-Citymarketin mainoksesta )https://youtu.be/uLoUQ2rtwpE (julkaistu 26.4.2019)




 Lukuvuonna 2018-2019: Tee parisi kanssa tai pienryhmässä noin 4000 merkin  mainosanalyysi Valion mainoksesta Heijastuksia. Kun analyysi on valmis, jaa se opettajalle. Laita tiedostoon kaikkien osallistujien nimet.
https://youtu.be/DVo3fj084Ck




Mainosanalyysissä esittelet, erittelet, tulkitset ja arvioit mainosta. Analyysi sisältää kuva-analyysin ja tekstianalyysin, myös liikkuvan kuvan ja äänen analyysin.
Suunnittele (pohjusta) mainosanalyysisi seuraavien kysymysten avulla:

-Mitä mainostetaan?
-Missä ja milloin mainostetaan?
-Kuka mainostaa?
-Mikä on mainoksen tavoite?
-Mikä on kohderyhmä? Mistä kohderyhmän voi päätellä? Mihin kohderyhmän arvoihin ja tarpeisiin vedotaan?
-Keitä tai mitä mainoksessa on? Mitä mainoksessa tapahtuu? Mikä on mainoksen tarina? Millainen tunnelma on?
-Miten mainos on sommiteltu? Millaisista osista mainos rakentuu? (teksti (kieli), kuva, liikkuva kuva, ääni, merkit, kuvat, symbolit, logot, viittaukset) Miten osat on sijoiteltu? Mihin huomio kiinnittyy ensiksi?(muodot, suhteet, värit jne.)
-Millainen on mainoksen värimaailma? Miten värejä voi tulkita?
-Millaiseksi teesiksi mainoksen näkemys voidaan kiteyttää? (slogan, iskulause)
-Mitä vaikutuskeinoja ja perustelutapoja mainoksessa on käytetty? Käsittele sekä tekstiosuus (kieli) että kuvaosuus. Kuvaosuudesta kuvalaji, kuvakoko, tyyli, värimaailma jne.
-Onnistuuko mainos keinoillaan tavoitteessaan?


Jos on kyseessä televisiossa tai netissä esitetty mainos, erittele ja arvioi myös seuraavat asiat:
-Miten mainos jäsentää aikaa? Esim. , onko takaumia.
-Miten mainos käsittelee tilaa? Onko eri miljöitä? Millaisia kuvakulmia käytetään? Ovatko kuvat tiukasti rajattuja, millaisia leikkauksia on käytetty?Miten kamera liikkuu? Mitä kuvakulmia käytetään? Mitä kuvataan läheltä, mitä kaukaa?
-Millainen on mainoksen äänimaisema? Musiikki, taustaäänet, puhe, tehosteäänet jne. Mikä on äänten merkitys? Millaista tunnelmaa äänet luovat?
-Millaisia arvoja ja asenteita mainos välittää?
-Onnistuuko mainos tavoitteessaan? Vakuutuitko? Miksi? Miksi et?

Kokoa suunnitelmasi pohjalta yhtenäinen, johdonmukainen analyysi.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.