maanantai 4. syyskuuta 2017

Mainosanalyysi

Kirjoita mainosanalyysi

Mainosanalyysissä esittelet, erittelet, tulkitset ja arvioit mainosta. Analyysi sisältää kuva-analyysin ja tekstianalyysin, myös liikkuvan kuvan ja äänen analyysin.

Suunnittele (pohjusta) mainosanalyysisi seuraavien kysymysten avulla:
-Mitä mainostetaan?
-Missä ja milloin mainostetaan?
-Kuka mainostaa?
-Mikä on mainoksen tavoite?
-Mikä on kohderyhmä? Mistä kohderyhmän voi päätellä? Mihin kohderyhmän arvoihin ja tarpeisiin vedotaan?
-Keitä tai mitä mainoksessa on? Mitä mainoksessa tapahtuu? Mikä on mainoksen tarina? Millainen tunnelma on?
-Miten mainos on sommiteltu? Millaisista osista mainos rakentuu? (teksti (kieli), kuva, liikkuva kuva, ääni, merkit, kuvat, symbolit, logot, viittaukset) Miten osat on sijoiteltu? Mihin huomio kiinnittyy ensiksi?
muodot, suhteet, värit jne.)
-Millainen on mainoksen värimaailma? Miten värejä voi tulkita? Mihin huomio kiinnittyy ensiksi?
-Millaiseksi teesiksi mainoksen näkemys voidaan kiteyttää? (slogan, iskulause)
-Mitä vaikutuskeinoja ja perustelutapoja mainoksessa on käytetty? Käsittele sekä tekstiosuus (kieli) että kuvaosuus. Kuvaosuudesta kuvalaji, kuvakoko, tyyli, värimaailma jne.


Jos on kyseessä televisiossa tai netissä esitetty mainos, erittele ja arvioi myös seuraavat asiat:
-Miten mainos jäsentää aikaa? Esim. , onko takaumia.
-Miten mainos käsittelee tilaa? Millaisia kuvakulmia käytetään? Ovatko kuvat tiukasti rajattuja, liikkuuko kamera, mitä kuvakulmia käytetään? Mitä kuvataan läheltä, mitä kaukaa? Millaisia leikkauksia on käytetty?
-Millainen on mainoksen äänimaisema? Musiikki, taustaäänet, puhe, tehosteäänet jne. Mikä on äänten merkitys? Millaista tunnelmaa äänet luovat?

-Millaisia arvoja ja asenteita mainos välittää?
-Onnistuuko mainos tavoitteessaan? Vakuutuitko? Miksi? Miksi et?
Kokoa suunnitelmasi pohjalta yhtenäinen, johdonmukainen analyysi.

Katso elokuvan keinot linkistä
http://elokuvapolku.kavi.fi/fi/elokuvapolku/ylapolku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.