maanantai 4. syyskuuta 2017

Ohjelmapuheen (vaikuttamaan pyrkivän puheen) aiheet ja rakennemallit

Päättäkää omassa pienryhmässä, kuka ottaa minkäkin aiheen. Sen jälkeen kirjoitat puheesi (noin kaksi sivua = noin 300 sanaa) ikään kuin mielipidekirjoitukseksi. Alla on rakennemalleja. Käytä erilaisia vaikuttamisen keinoja. Jos käytät lähteitä, ilmoita ne. Palauta kirjallinen puhe opettajalle. Pidä puheesi omalle pienryhmällesi. Arvioikaa toistenne puheet tehtävävihkon s. 44 ohjeiden mukaan. Opettaja arvioi kirjallisen puheen. 

Aiheita:
1. Uni on välttämätöntä
2. Ateriarytmi säännölliseksi!
3. Älä pelkää epäonnistumista!
4. Tee hyvä teko päivässä!
5. Metsästys nyky-Suomessa on oikeutettua/ei ole oikeutettua
6. Tarkkeloimalla kuntoon! ("Tarkkelointi" on kehittämäsi kuntoiluohjelma. Esittele se ja mainosta sitä kohderyhmällesi.)
7. Jakaminen on päivän sana! (Puhe jakamistalouden puolesta.)

OHJELMAPUHEEN RAKENNEMALLEJA
Hyvä ohjelmapuhe herättää huomiota, kiinnostaa, tehoaa alitajuisesti, luo uusia mielleyhtymiä, synnyttää uusia tarpeita, johtaa toimintaan. Ohjelmapuhe voi myös vahvistaa jo olemassaolevia käsityksiä. 

Kun suunnittelet puhetta, käytä tietoisesti erilaisia vaikuttamisen keinoja: järkiperusteluja, tunneperusteluja, retorisia keinoja. Oppikirjassa on puheeseen valmistautumisohjeita s. 425-431.

Tämä malli on Särmä tehtäviä 7 -vihkossa:

               Aloitus: puhuja sanoo jotakin hauskaa ja yllättävää "herättääkseen" kuulijansa.

               Johdanto: puhuja perustelee, miksi aihe on tärkeä ja miksi hän on päättänyt puhua siitä 

               juuri nyt ja juuri tälle yleisölle.

               Teema: puhuja ottaa kantaa johonkin tärkeään kysymykseen tai esittelee puheensa aiheen.

               Perustelut: puhuja käsittelee monipuolisesti valitsemaansa aihetta ja pyrkii vakuuttamaan 

               kuulijat näkökannastaan.

               Lopetus: puhuja kertaa nopeasti puheensa ydinsisällön ja esittää mieleen jäävän 

               Ja vetoavan lopetuksen, joka voi olla myös toimintakehotus. 



HUOMIO - TARVE - TOTEUTUS -malli:

Huomion herättäminen: kiinnostava aloitus, joka herättää kuulijoiden tarkkaavaisuuden (väite, vitsi, sitaatti, yhteinen kokemus, auktoriteettiin vetoaminen jne.); luottamuksen herättäminen

Tarve (mielialan pohjustaminen ja kiinnostuksen vahvistaminen):  osoitetaan epäkohtia ja puutteita, herätetään tyytymättömyyttä tai epäluuloa tämänhetkistä tilaa kohtaan; osoitetaan asian, muutoksen tarpeellisuus; todistetaan, miksi se koskee juuri tätä yleisöä

Toteutus (vakuuttaminen ja todisteluvaihe):esitetään oma ohjelma, idea, ratkaisu; havainnollistetaan perusteluilla; kerrotaan edut, haitat, torjutaan vastaperustelut

Kuvailu ja kohdistaminen: annetaan esimerkkejä, faktoja, selvityksiä; käytetään tehotoistoa; osoitetaan, että asia on tärkeä jokaiselle

Vetoomus/kehotus/toivomus: kerrotaan toimintasuunnitelma, miten kuulijan pitää toimia, mitä hänen on tehtävä; päätetään nasevasti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.